2018.04.19
Х.Амгаланбаатар: Засгийн газар хүлээсэн үүргээ биелүүлэх ёстой
МҮЭ-ийн холбооны ерөнхийлөгч Х.Амгаланбаатартай ярилцлаа.
–Өнгөрсөн онд эдийн засгийн өсөлт 5.1 хувьд хүрсэн. Тиймээс дунд шатны ажилтнуудын цалинг нэмэх шаардлага тулгарч байгаа талаар ярьж эхэлснийг та юу гэж үзэж байна?
-Төрийн 180 мянга орчим албан хаагчдын 70 орчим хувийг эмч, багш, соёл урлаг зэрэг төрийн үйлчилгээг иргэдэд үзүүлдэг салбарынхан эзэлдэг. Төрийн албан хаагчдыг цалинг нэмэх тухай ярихаар дарга нарынхыг өсгөх нь гэж ойлгодог. Үнэн хэрэгтээ төрийн албан хаагчдын дотор нь хэд, хэд ангилж үзэх ёстой. Өөрөөр хэлбэл, төрийн үйлчилгээний салбарын ажиллагсдад хэн хамаарах вэ гэдгийг тодорхой болгох цаг нь болжээ. Хэрэв бид эрх мэдэлтэй албан тушаалтан, үйлчилгээний ажилтан хоёрыг ялгавал аль салбарын цалин хөлсийг нэмүүлэх тухай ярьж байгааг олон нийт мэдэх болно. Үндэсний статистикийн хорооноос гаргасан цалин хөлсний дундаж хэмжээ бодит байдалтай төдийлөн нийцэхгүй байна. Судалгааны арга барилыг нь үгүйсгэхгүй. Гэтэл тэдний зарласан 900 мянган төгрөгийн дундаж цалин сувилагч, багш, цагдаа гээд төрийн үйлчилгээг иргэдэд үзүүлдэг салбарын ажилтнуудын цалингаас өндөр байгаа юм. Тэр ч бүү хэл зарим сум, орон нутагт хөдөлмөрийн хөлсний доод хэмжээгээр цалин авч байгаа иргэд ч бий. Тиймээс МҮЭХ-ноос төрийн албанд ажиллаж буй 180 мянган хүнээс 120 мянгынх нь цалинг нэмэх зайлшгүй шаардлага тулгарч байгаа тул холбогдох газруудад санал, шаардлагыг хүргүүлсэн.
–Цалин их, бага байгаа тухай асуудал зөвхөн төрийн албанд ажиллаж байгаа хүмүүст ч хамааралтай зүйл биш. Хувийн хэвшилд ажилладаг хүнд ч хамаатай. Гэтэл зөвхөн төрийн албан хаагчийн цалин нэмэгдээд хувийн хэвшил орхигдож байна гэдэг шүүмжлэл гардаг. Энэ талаар?
-Бидний тавьсан шаардлага зөвхөн төрийн албан хаагчид хамааралтай гэж өрөөсгөлөөр ойлгож болохгүй. 120 мянган дунд шатны ажилтнуудын цалин өсвөл худалдан авалтаар дамжуулан хувийн хэвшлийнхний цалинд шууд нөлөөлдөг юм. Өөрөөр хэлбэл, сард хөдөлмөрийн хөлсний доод хэмжээ болох 240 мянган төгрөг авдаг хүний цалин 500 мянга болж өсөхөөр тэр өрхийн хэрэглээ ч нэмэгдэнэ. Энэ нь хувийн хэвшлийн бараа эргэлтийг нэмж байгаа нэг алхам. Энэ бол бодит гаргалгаа. Цаашилбал, орлого нь өсч байгаа аж ахуйн нэгж ажилтныхаа цалинг нэмэх замаар тогтвор суурьшилтай ажиллуулахыг бодно шүү дээ. Учир нь бага цалинтай хувийн хэвшилд ажиллах уу, өндөр цалинтай төрийн байгууллагад ажиллах уу гэдэг сонголтыг хийх боломж бүрдэж байна. Тиймээс төрийн албан хаагчийн цалингийн асуудлыг шийдвэрлэхэд хувийн хэвшлийнхэн орхигдоггүй гэсэн үг.
–Багш, эмч нар цалингаа нэмүүлэх шаардлага байхгүй гэх нь бий. Ер нь цалин нэмэх боломж бий юү?
-Бодит шаардлага байна. Цалингийн доод хэмжээ салбар салбараар өөр байгаа хэдий ч хөдөлмөрийн хөлсний доод хэмжээ 240 мянган төгрөг. Хэдийгээр хувь хэмжээ нь бага ч 240 мянган төгрөгөөр айл өрхүүд яаж амьдрах вэ. Тиймээс Монгол хүний хөдөлмөрийн үнэлэмж маш доогуур байгааг бид хүлээн зөвшөөрөх ёстой. Сүүлийн дөрвөн жилийн хугацаанд бодитой арга хэмжээ авч чадаагүй байна. Хөдөлмөр, нийгмийн зөвшлийн улсын гурван талт хэлэлцээрээр цалин, тэтгэвэр, иргэдийн бодит орлогыг нэмэгдүүлэхээр хүлээсэн үүргээ Засгийн газар эдийн засаг хүнд байна, ОУВС-тай өөр нөхцлөөр тохиролцоо хийсэн. Эс бөгөөс улс дампуурлаа зарлах нь гэх шалтгаанаар үүргээ биелүүлдэггүй. Сүүлийн дөрвөн жилийн хугацаанд дөрвөн Засгийн газар солигдлоо. Тэгэхээр бидний хийсэн хэлэлцээрийн хэрэгжилт биелэхгүй байна гэж үзэж болно. Гэхдээ гурван талт хэлэлцээрээр хүлээсэн үүргээ биелүүлэх нь Засгийн газрын үүрэг. Тиймээс МҮЭ-ийн холбоо уйгагүй шаардах болно.
–Эдийн засаг 5.1 хувийн өсөлттэй байгаа хэдий ч цалин нэмэх хэмжээнд хүрээгүй гэдгийг зарим эдийн засаг сануулж байгаа. Манай улсын төсөвт төрийн байгууллагын дунд шатны ажилтнуудын цалинг нэмэх “тэнхээ” бий юү?
-Өнөөдрийн байдлаар цалин нэмэх бодит бололцоо байгаа. Үүнийгээ Монгол Улсын Засгийн газрын тэргүүн “Эдийн засагт гэрэл гарлаа” гэсэн шүү дээ. Нөгөөтэйгүүр Засгийн газартай хамтран ажиллаж байгаа ОУВС-гийн суурин төлөөлөгч “Өргөтгөсөн санхүүжилтийн хөтөлбөр үр дүнгээ өгч Монгол Улсын эдийн засаг өсч байна. Гол, гол салбаруудад тодорхой хэмжээний дэвшил гарлаа” гэх мэдээллийг хийсэн. Тиймээс эдийн засгийн өсөлтийг хувь хүн болон өрх рүү чиглүүлэх нь төрийн бодлогын салшгүй хэсэг байх ёстой. Түүнчлэн Ерөнхийлөгч Х.Баттулга, УИХ-ын дарга М.Энхболд нар хаврын чуулганы нээлтийн үеэр “Эдийн засгийн бодит хүртээмжийг айл өрхийн хаалгаар оруулъя. Эдийн засаг өсч байгааг хувь хүний цалин, орлогоор нь харуулъя” гэж хэлсэн. Тиймээс МҮЭ-ийн холбоо гэрээ хэлэлцээрийн хэрэгжилтийг хангуулахыг шаардаж энэ долоо хоногт багтаан Хөдөмөр, нийгмийн зөвшлийн гурван талт Үндэсний хороог хуралдуулъя гэсэн саналаа тавьсан. Энэ хурлаас Хөдөлмөр, нийгмийн зөвшлийн гурван талт улсын нэмэлт хэлэлцээрийг эхлүүлэх шийдвэр гарах учиртай. Улсын хэлэлцээрийн хүрээнд Засгийн газар хоёр асуудлыг тодорхой болгох ёстой.
-Ямар?
-Нэгдүгээрт, 2018 оны улсын төсөвт төрийн албан хаагчдын бодит орлогыг нэмэгдүүлэхэд зориулж 56.5 тэрбум төгрөгийг энэ оны улсын төсөвт суулгаж өгсөн. Үүнийг салбарын хэлэлцээрээр шийднэ хэрхэн зарцуулахаа шийднэ гэдгээ Сангийн дэд сайд хэлсэн шүү дээ. Гэтэл салбарын хэлэлцээрийг хэзээ эхлүүлэх вэ гэдгийг Үндэсний хорооны хурлаас гаргах ёстой. Хоёрдугаарт, өнгөрсөн оны аравдугаар сард Улсын нэмэлт хэлэлцээрийг эхлүүлсэн. Үүгээр энэ оны II улиралд багтаан цалинг нэмэгдүүлэх нэмэлт хэлэлцээрийг хийж, шийдвэрлэнэ гэдгээ албан ёсоор тохиролцсон. Тэгэхээр тохиролцсон хугацаа аль хэдийнэ болсон тул манай байгууллагын зүгээс Үндэсний хороог яаралтай хуралдуулах асуудлаар хоёр ч удаа Хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын сайд, Хөдөлмөр нийгмийн зөвшлийн Үндэсний хорооны даргад санал шаардлага хүргүүлсэн ч хариу ирээгүй байна.
–Хөдөлмөрийн тухай хуулийн шинэчилсэн найруулгын төслийг УИХ-аар хэлэлцэхээр боллоо. Танайхаас хуулийн төсөл боловсруулах ажлын хэсэгт орж ажилласан. Үүнийг хэрхэн харж байгаа вэ?
-Гурван талын ажлын хэсэг есөн жилийн өмнөөс Хөдөлмөрийн тухай хуулийг шинэчлэхээр ажилласан. Тус хууль батлагдсанаас хойшх хугацаанд Монгол Улсад хөдөлмөр эрхлэлтийн шинэ хэлбэрүүд бий болсон учраас хуулийн зохицуулалт алдагдаад байгаа юм. Түүнээс гадна албан бус салбарын хөдөлмөр эрхлэлт ямар нэгэн зохицуулалтгүй байна. Тэгэхээр энэ салбарыг зохицуулалттай болгох хэрэгтэй. Хуулийн төслийн хэд хэдэн заалт дээр МҮЭ-ийн холбоо санал нэгдэхгүй байгаа. Тиймээс Үндэсний хороогоор дахин хэлэлцэх шаардлагатай гэдгээ илэрхийлж, санал тавьсан.
–Тухайлбал, ямар заалтыг эсэргүүцэж байгаа?
-Хуулийн төсөл дээр хамтран ажиллахдаа л баримтлах зарчмаа албажуулсан. Өөрөөр хэлбэл, одоо хүчин төгөлдөр мөрдөгдөж байгаа Хөдөлмөрийн тухай хуулийн үйлчлэлийг дордуулахгүй байх ёстой. Хэрэв дордуулсан заалт оруулбал үүнийг шинэчлэл гэж үзэх боломжгүй. Харамсалтай нь УИХ-д өргөн барьсан хуулийн төсөлд өмнөх хуулийн хэд хэдэн заалтыг дордуулсан байдлаар оруулчихсан байгаа.
–Тухайлбал?
-“Салбарын хамтын хэлэлцээрт ажил олгогчийн хувьд салбарын яам нь хэлэлцээрийн нэг тал болж орохгүй байх” гэсэн зохицуулалтыг Засгийн газраас санал болгоод хуулийн төсөлд тусгасан. Өөрөөр хэлбэл, боловсролын салбарын цалин хөлсний асуудлаар хэлэлцээр байгуулахад БСШУСЯ оролцохгүй байх, оролцохоор бол нээлттэй хэлбэрээр оролцох зохицуулалтыг хийсэн. Мөн суманд хамтын хэлэлцээр байгуулахгүй, аймгийнхаар шийднэ гэж заасан байгаа. Үүнийг бид хэзээ ч хүлээн зөвшөөрөхгүй.
–УИХ-аар хуулийн төслийг хэлэлцэхээр болчихлоо. МҮЭХ-ны санал зөрүүтэй байгаа дээрх заалтууудыг эргэн харж өөрчлөх боломж бий юу?
-Сүүлийн есөн жил хуулийн төсөл дээр ажилласан Ажлын хэсгийнхэн хоорондоо ярья гэсэн зарчмын саналыг УИХ-ын НББСШУ-ны байнгын хороонд чиглэл болгосон. Харамсалтай нь Үндэсний хороог хуралдуулъя, асуудлын гарцыг ярья гэсэн боловч Засгийн газар, Хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын яамнаас ямар нэгэн хариу өгөхгүй байна. Энэ нь цаг хугацаа хожих нэг арга гэж харж байна. Үндэсний хороог ойрын хугацаанд хуралдуулж тодорхой шийдэл гаргахгүй бол бүх салбаруудаа нэгдсэн зохион байгуулалтад оруулж тэмцлийн үйл ажиллагааг эхлүүлэхээс өөр аргагүй болж байна.
Д.Оюунчимэг