Я.Содбаатар: Гүйцэтгэх засаглалын эрх мэдэл дутмаг байна
УИХ-ын гишүүн Я.Содбаатарыг “Ярилцах танхим” буландаа урьж, ярилцлаа. Тэрбээр, Монгол Улсын засаг захиргаа, нутаг дэвсгэрийн нэгж, түүний удирдлагын тухай хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах тухай болон холбогдох бусад хуулийн төсөл болон Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийн талаар байр сууриа илэрхийлсэн юм.
-Монгол Улсын засаг захиргаа, нутаг дэвсгэрийн нэгж, түүний удирдлагын тухай хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах тухай болон холбогдох бусад хуулийн төслийн эцсийн хэлэлцүүлгийг хийх үеэр гишүүдийн дунд нэлээд маргаан үүссэн. Уг маргаанаас үүдэн МАН-ын бүлэг завсарлага авсан уу. Та бүхэн саналаа нэгтгэсэн үү?
-Нэгтгэсэн.
-Дээрх хуулийн төслүүдийг улстөржилтийг дэврээсэн, цөөн бүлэг хүмүүст зориулж батлах гэж байна хэмээн шүүмжилж байсан. Зарим нь хуулийн төслөө татах хүртэл санал гаргаж байсан шүү дээ?
-Монгол Улсын засаг захиргаа, нутаг дэвсгэрийн нэгжийн тухай хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах асуудал сүүлийн жилүүдэд нэлээд яригдсан. Орон нутгийн сонгуулиар сонгогдож байгаа Иргэдийн төлөөлөгчдийн хурлын гуравны нэг нь / 3/1/ төрийн захиргаа, төрийн алба хашиж болно гэж байгаа. 2008 он хүртэл хязгаарлалтгүй явж ирсэн. 2012 он хүртэл гуравны нэг байна гэсэн заалт орж ирсэн.
Өнгөрсөн хугацаанд хуульгүй ч гэсэн орон нутагт Иргэдийн хурлын төлөөлөгчид төрийн захиргаа, төрийн албыг давхар хашиж байсан. Тэгэхээр бодит амьдрал дээр ийм шаардлага байна гэдэг саналыг орон нутгаас их тавьдаг. Учир нь орон нутгийн сонгуульд оролцож байгаа Иргэдийн төлөөлөгчдийн хурал, орон нутгийн өөрөө удирдах байгууллагын чадавхийн асуудал хөндөгддөг.
Түүнчлэн, 2008 онд төрийн алба хаагчдыг улс төрөөс ангид болгосон. Энэ нь өөрөө эргээд аймаг, сумын ИТХ-ын чадавхийг нэлээд сулруулсан байна гэж үздэг. Түүнчлэн хөдөө, орон нутагт цөөн тооны сэхээтэн байдаг. Гэтэл эмч, багш нь сонгуульд нэр дэвших эрхгүй.
Тэгэхээр аймаг, сумын тамгын газарт ажилладаг цөөн тооны хүмүүс эсвэл хувиараа хөдөлмөр эрхэлдэг иргэн, малчид нэр дэвших эрхтэй байдаг. Тэгвэл тухайн орон нутагт байгаа сэхээхэн болон боловсон хүчнийхээ чадварыг дайчлан ажиллах үүднээс хуулийн ийм зохицуулалтыг хийж өгөх зайлшгүй шаардлага байна. Ер нь энэ асуудлыг Үндсэн хуулийн хүрээнд авч үзэх ёстой.
Үндсэн хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах шаардлага үүссэний нэг тод жишээ бол энэ. Үндсэн хуульд сумын Засаг дарга, ИТХ-ын статусыг нарийн тусгаж өгнө. Өнөөдөр маш олон шат дараалсан сонгууль явагдаж байна шүү дээ. Түүнийгээ дагаад хөдөө, орон нутагт хоёр жил орчим улстөржилт явагдаж байна.
-Эрх зүйн хувьд тулгамдсан асуудал байгаа ч улстөржилтийг дэврээсэн хууль болчих юм биш үү?
-Өнөөдрийн Үндсэн хуулийн нөхцөл байдал, бодит амьдралд нийцүүлэн үүнээс өөр шийдэл олоход хүнд байна. Гэхдээ энэ нь бас төгс шийдэл биш шүү дээ. Харин Үндсэн хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулж байж, цаашид төр захиргааны хуваарилалтаа эргэж харах хэрэгтэй.
Удирдлага зохион байгуулалтыг хэрхэн томилдог байх вэ, энэ асуудалд ард түмний оролцоог хэрхэн хангах юм бэ. Түүнчлэн нийгмийн давхаргын төлөөллийг яаж хангах вэ гэх мэт зүйлийг цогцоор нь авч үзэх шаардлагатай. Гэвч одоогийн нөхцөл байдалд түр аргацаах маягаар ийм зохицуулалтыг хийж байгаа нь үнэн.
Гэхдээ үүнээс өөр шийдэлгүй байна. Магадгүй Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийг хийгээд, уялдуулаад явах нь зөв хувилбар байж болно. Түүнээс энэ асуудалд улс төрийн аль нэг нам ашиг харсан, жалга довны үзлийг дэврээсэн зүйл үгүй. Өнөөдрийн бодит амьдралд нийцүүлэхэд ийм байна.
Хүн ам багатай суманд их хэцүү. Харин хүн ам ихтэй байвал арай учиртай шүү дээ. Тухайлбал, сургууль, эмнэлэг, захиргаа тойрсон хэсэг бүлэг сэхээтэн байгаа. Эдгээр хүмүүсийг ИТХ-ынхаа үйл ажиллагаанд идэвхтэй оролцдог, боловсрол мэдлэгээ дайчилж, нутаг орныхоо хөгжилд хувь нэмэр оруулдаг, ажилладаг байхыг л бодож байна.
-Үндсэн хууль, Сонгуулийн тухай хууль гэх мэт хэд хэдэн хуулийн 30 гаруй зүйлийг зөрчсөн гэж үзэж байгаа. Ийм байхад уг хуулийн төслүүдийг зүтгүүлээд байгаа нь хэр зөв алхам юм бэ дээ?
-Ийм зүйл байхгүй. Энэ зохицуулалт шинэ зүйл биш шүү дээ. 1990-2008 он хүртэл ямар ч зохицуулалтгүй явсан.
-Та Үндсэн хуульд зайлшгүй өөрчлөлт оруулах шаардлагатай гэж ярилаа. Тэгсэн хэрнээ Монгол Улсын засаг захиргаа, нутаг дэвсгэрийн нэгж, түүний удирдлагын тухай хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах тухай болон холбогдох хуульд өөрчлөлт оруулах гээд МАН-ынхан зүтгэж байна. Хэрвээ өөрчлөлт оруулах шаардлагатай, Үндсэн хуультайгаа нийцүүлэх хэрэгтэй бол гол хуулиа эхлээд батлах ёстой байх. Харин түүний дараа энэ асуудлыг хөндөх нь зүйтэй юм биш үү гэж хараад байна?
-Үндсэн хуульд өөрчлөлт орлоо гэж үзэхэд дор хаяж дөрвөн жилийн хэрэгжинэ. Тэгэхгүй бол тухайн үед өөрчлөлт оруулсан парламент өөрсдийнхөө эрх ашгийг тусгасан байхыг үгүйсгэхгүй.
Өөрөөр хэлбэл, одоогийнхоо парламентын бүрэн эрхийг хоёр жилээр сунгамаар байна гэж болно. Тиймээс бид Үндсэн хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах асуудлаар ажлын хэсэг гаргаад ажиллаж байна.
Энэ хүрээнд өөрчлөлт орсон Үндсэн хуулийн хэрэгжих хугацааг 2020 оноос хойш гэж үзэж байгаа. Өөрөөр хэлбэл, энэ парламентад хамаагүй гэсэн үг. Парламентын хугацаатай хамааруулаад эхэлбэл, өөрсдийнхөө эрх ашгийг хангасан гэх хардлага үүсэх, зөрчилтэй шийдвэр гаргахыг үгүйсгэхгүй.
Тиймээс өөрчлөлтийн асуудлыг хугацааны хувьд хойшлуулж өгсөн нь зөв алхам. Өөрчлөлт орсон Үндсэн хуулийг хүлээхгүй, тодорхой хэмжээний өөрчлөлт, хэрэгжилт, зохицуулалтыг хийгээд явах нь зөв алхам болно гэж харж байгаа.
-Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийг яаралтай хийх гээд байгаа асуудал нь өөрөө хардлага дагуулж байгаа шүү дээ?
-Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийн асуудлыг нэн яаралтай хийх нь зүйтэй. Өнгөрсөн 25 жилийн Монгол Улсын түүхээр авч үзье. Манай улсын төр засгийн байгууллага, ямар алдаа гаргасан бэ.
Ард иргэдийн амьдрал дээшлэхгүй байгаа шалтгаан нь юу вэ. Засаглал, эрх мэдлийн хуваарилалтад ямар алдаа гаргав гэдэг асуудлыг Үндсэн хуулийн хүрээнд авч үзэх ёстой. Магадгүй эдгээр асуудлаа засаад ирэх 20-25 жилийн хугацаанд Монгол Улсыг авч явах хэмжээний нэмэлт өөрчлөлтийг хийх зайлшгүй шаардлага бий.
Бид өнгөрсөн 20 гаруй жилийн хугацаанд алдаа оноогоо мэдлээ шүү дээ. Тэр дундаа гүйцэтгэх засаглалын эрх мэдэл дутмаг байна. Цаашид хүчтэй Ерөнхий сайдын тогтолцоог оруулж ирэх.
Ерөнхийлөгчийн эрх мэдлийн хязгаарлалтыг яаж хийх юм бэ. Одоогийн байдлаар Ерөнхийлөгчийн эрх мэдэл нэг харахад хүчтэй юм шиг. Нөгөөтэйгүүр, Ерөнхий сайдын бодлоготой олон зүйлээрээ давхцаж байна.
Нэг ёсондоо Монголын төр цаашид үйл ажиллагаагаа хэвийн явуулах, улстөржилт багатай байх ямар боломж байх юм бэ. Түүнчлэн тодорхой ажил хийдэг, шийдвэр гаргадаг механизмаа эргэж харах цаг болжээ. Өнөөдөр шийдвэр гаргадаг механизм байхгүй болчихлоо.
Аль, аль шатандаа үгүй болсон. Бараг хэн шийдвэр гаргах нь тодорхойгүй шахам явж байна. Шийдвэрээ гаргахгүй болохоор асуудал нь шийдэгдэхгүй. Асуудал нь шийдэгдэхгүй хуримтлагдаад байна.
Хуримтлагдсан асуудал нь уул овоо шиг болсон учраас хаанаасаа ажлаа эхэлж, юугаа шийдвэрлэх вэ гэдгээ шийдэж чадахгүй байна. Тиймээс хөгжлийн томоохон асуудлуудаа шийдэхэд харьцангуй улс төр багатай явдаг.
Ингэж зөв явдаг олон улсын жишиг ч байна. Эрх мэдлийн зөв хуваарилалт хийсэн механизмыг хэрэгжүүлэх нь зүйтэй. Тиймээс Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийг нэн яаралтай хийх ёстой юм. Ард түмэн түүхэн сонголт хийсэн энэ цаг үед Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийг хийх зайлшгүй шаардлагатай.
-Олон нийтэд дордуулсан долоон өөрчлөлт шиг болчих вий дээ гэсэн айдас байгаа. Хэдийгээр өөрчлөлт орох шаардлага байсан ч хэтэрхий яаравчлаад байх шиг санагдаад байна?
-Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулахдаа ард түмнээс өгсөн саналд тулгуурлаж байгаа. Энэ зарчмыг барьж ажиллаж байна. Сүүлийн нэг жилийн хугацаанд нэлээд хэдэн удаа эрдэмтэн судлаач, хуульчид, ард иргэдийн дунд хэлэлцүүлэг өрнүүлсэн. 300 гаруй мянган иргэнээс санал авсан. Иргэдээс ирсэн саналыг ажлын хэсэг нэгтгээд явж байгаа. Шаардлагатай бол бүх нийтийн санал асуулга явуулна.
-Үндсэн хуулийн өөрчлөлтөөр УИХ болон Ерөнхийлөгчид нэр дэвшээд байгаа хүмүүсийн насны босгыг дээшлүүлэх үү. Улс төрд мэргэшиж, туршлагажиж ирэх үедээ ажлаасаа чөлөөлөгддөг. Эргээд улс төр рүүгээ мацах шалтгаан нь болдог. Нөгөөтэйгүүр, хэтэрхий залуу хүн улс төрд орж ирээд туршлагагүйтэх, өөрөө болоод өрөөл бусдын нэр хүндийг сэвтүүлж байна. Өөрөөр хэлбэл, та бүхэнтэй харьцуулахад өсвөр насны хүүхдийн авир араншин гаргаад байгаа юм шиг харагдах юм. Та хэнийг хэлээд байгааг надаар хэлүүлэлтгүй мэдэж байгаа байх?
-Янз бүрийн санал гарч байгаа. Олонхийн саналаа тусгаад нэгтгэнэ. Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийн асуудал таван хүрээнд хийгдэнэ. Цаашид Монгол Улс парламентын засаглалаа улам боловсронгуй болгох, Ерөнхий сайдын эрх мэдлийн хуваарилалт, шийдвэр гаргах чадамжийг дээшлүүлнэ.
Мөн Ерөнхийлөгчийн эрх мэдэлд тодорхой хязгаарлалтыг хийхээр яригдаж байгаа. Дараа нь засаг захиргаа, нутаг дэвсгэрийн хуваарьтай холбоотой асуудлыг шийднэ. Шүүх болон прокурорын байгууллагын томилгооны асуудлыг эргэж харна. Одоо бол Ерөнхийлөгчийн мэдлийн байгууллага юм шиг яваад байгаа.
Улмаар эдийн засаг болон санхүүгийн механизмаа харна. Зах зээлийн нийгэмд шилжсэнээс хойш Үндсэн хуулийн төвшинд асуудлыг яаж тавих вэ. Хувийн өмч болон өмчийн эрхийн хамгаалалтаа яаж хийх юм бэ гэхчилэн асуудлыг шийднэ. Эдгээр асуудлын хүрээнд өөрчлөлт орно.
УИХ болон Ерөнхийлөгчид нэр дэвшиж байгаа хүмүүсийн насны босго болон бусад асуудлыг өндөрсгөх шаардлага байна. Энэ асуудлыг Үндсэн хуулийн тодорхой нэг өөрчлөлтийн хүрээнд хийнэ. Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийг хаврын чуулганаар яаралтай хийх зайлшгүй шаардлага байна.
-Та дордуулсан долоон өөрчлөлт шиг зүйл болохгүй байгаа гэсэн асуултад хариулсангүй?
-Үндсэн хуулийн өөрчлөлт гэхээр 1999 онд хийсэн долоон өөрчлөлтөөр төсөөлөөд байна. Түүнчлэн энэ өөрчлөлтийг хийх нь зүйтэй гэдэг саналыг ч олон нийт хэлж байгаа.
Гэхдээ тухайн үед хийсэн өөрчлөлтүүд үүргээ гүйцэтгээд л өнгөрсөн. Тэр үед зайлшгүй өөрчлөх шаардлага бий болсон. Тэдгээр өөрчлөлтөд алдаа, оноо аль, аль нь байгаа.
Тухайн үед хийсэн өөрчлөлтөөр Монгол Улсад зөвшилцлийн ардчилал гэдэг зүйл бий болсон. Түүнчлэн хоёр том гүрний дунд амьдардаг, цөөхөн хүн амтай манай улс сонгодог парламентыг байгуулахад илүүтэй анхаарах ёстой.