ОРОЛЦОГЧ: 12

2017 оны 5 дугаар сард Эрүүгийн хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн шинэчилсэн найруулгын төсөл батлагдсан. Хэлэлцүүлгийн явцад багагүй маргаан дагуулсан асуудал бол Прокурорын дэргэдэх мөрдөн байцаах албыг сэргээх шаардлагатай, шаардлагагүй тухай байлаа. Эцсийн дүнд тус албыг сэргээх шаардлагагүй гэж үзэн хуулийн төсөл батлагдсан. Тэгвэл энэ талаар хүний эрхийн төлөө тэр дундаа эрүүдэн шүүхийн эсрэг тууштай дуу хоолой болдог...

Гэтэл энэ албыг 2014 оны эхээр татан буулгаж харьяалах хэргийг ТЕГ, АТГ, ЦЕГ-т шилжүүлснээр хараат бус, бие даасан мөрдөх алба байхгүй болсон. Энэ бол хүний эрхийг хамгаалах нэг механизмыг үгүй болгосон маш ноцтой алдаа, ухралт.7 сарын 1-ний асуудал гэхэд маш ноцтой. Маш олон залуусыг хорьж маш хүнд нөхцөлд байлгасан бөгөөд чи “хоёр чулуу шидсэн” гээд хэлчихвэл маргааш гаргалаа гэж өөрийнх нь эсрэг мэдүүлэг өгүүлсэн. АТГ бол у...

Даанч засгийн газар хоёр нүүр гаргаад нэг талаараа конвенцийг хэрэгжүүлнэ гэчихээд нөгөө талдаа хэрэгжүүлэхгүй байгаад байгаа нь шүүмжлэлтэй.Өмнөх хуулийн төслийн хэлэлцүүлэг саналыг дандаа хууль сахиулах байгууллагуудаас өөрсдөөс нь авдаг байсан учир өөрийнхөө гэмт хэргийг эрүүдэн шүүх гэж тодорхойлохыг тэд хүсээгүй юм. УЕП-ын Мөрдөн байцаах албыг татан буулгасан өнгөрсөн найман сарын хугацаанд манай байгууллагад иргэд эрүү...

Социалист нийгмийн үед нийтийн байранд бөөнөөр нь ял эдлүүлдэг байсан бол, одоо олон улсын жишгээр өрөөний системд шилжин байрлуулдаг болсон. Манай улсад хүний эрхийн чиглэлээр үйл ажиллгаа явуулж буй Эмнести интернэшнл, Хүний эрхийн үндэсний комисс хяналт шалгалт явуулж судалдаг. Өөрсдөө зөвлөмж заавар өгдөг.Олон улсад энэ асуудлыг авч үзэхдээ ял эдэлж буй нөхцөл байдал цагдан хоригдож буй нөхцөл байдал, мөрдөн байцаагдаж б...

Өмнөх хуулиар процесст биш, хүнд эрх мэдэл өгчихсөн учир тэр хүн дураар авирлах боломжтой учраас хүнийг эрүүддэг байсан бол одоогийн өөрчлөлтөөр процесс буюу хурал, мэтгэлцээнд нь эрх мэдэл өгнө.Учир нь манай улс эрүүдэн шүүх гэмт хэргийг мөрдөн шалгах УЕП-ын дэргэдэх Мөрдөн байцаах албыг татан буулгачихсан нь ухралт болсон.Тахарын алба шүүхийн аюулгүй байдлыг хамгаалах үүрэгтэй. Шүүн таслах ажиллагааны эсрэг гэмт хэрэгтэй тэм...

Харамсалтай нь олон засгийн газар үүрэг хариуцлагаа хөсөрдүүлж байна. Конвенци батлагдсанаас хойш 30 жил, Түгээмэл тунхаглал батлагдаад 65 жил өнгөрсөн хэдий ч эрүү шүүлт оршсоор байгаа төдийгүй улам даамжирч байна.Эмнести Интернэшнл Морокко улсын Хууль зүйн сайдаас Али Аарраст тулгасан эрүү шүүлтийн асуудлаар нээлттэй, хараат бус, шударга мөрдөн шалгалт явуулж, НҮБ-ын Дур зоргоор хорих асуудлархи Ажлын хэсгээс түүнийг нэн дар...

Эрүүдэн шүүхийн эсрэг конвенцоор оролцогч улс нь эрүү шүүлтээс урьдчилан сэргийлэх үүднээс хууль зүйн, шүүхийн, захиргааны болон бусад үр дүнтэй арга хэмжээ авах үүрэгтэй.Эрүүдэн шүүхийн эсрэг конвенцийн энэхүү тодорхойлолт нь тодорхой зорилгоор шууд ба шууд бусаар оролцсон төрийн албан хаагчийн санаатай үйлдлээр учирсан сэтгэл санаа, бие махбодын хохирол нь эрүү шүүлтийг эрх зүйн бусад зөрчлөөс ялгах гол шинж юм.Төр эрүү шүүл...

Цахилгаанаар цохиулах, зодох, хүчиндэх, доромжлох, түлэх, нойрыг нь хасах, усанд үйх, эвгүй байрлалд олон цаг байлгах, хэргээ хүлээж гэж орилж хашгирах, хэрэг тохно шүү гэж сүрдүүлэх, сэтгэл зүйн дарамтад оруулах нь бүгд хүний эрхийн зөрчил бөгөөд эрүүдэн шүүх гэмт хэрэг юм.Хүн бүр эрүүдэн шүүхээс ангид байх эрхтэй. Хэрвээ эрүүдэн шүүлт байсаар байвал нийгмийн хүчирхийллийг бий болгож, хууль сахиулагчдад итгэх иргэдийн итгэлий...

Тухайн үед манай алба жилдээ мянга гаруй гомдол хүлэн авч, 500-600-д нь хэрэг үүсгэж шалгадаг байсны цөөнгүй хувийг нь эрүүдэн шүүлттэй холбоотой хэргүүд эзэлдэг байсан. Бараг арав орчим хувь гэсэн үг.Бид эрүүдэн шүүлттэй тэмцэх чиглэлээр хүний эрхийн байгууллагууд болон хуулийн байгуулллагуудтай хамтарч тодорхой ажлыг явуулдаг байсан нь олны таашаалыг хүртэж байсан....

Манай судалгаа нь Монголын 23 хорих ангийг хамарсан. Нийт дөрвөн сарын хугацаанд буюу 2013 оны эхээр мэдээллээ цуглуулсан бөгөөд урьдчилан хорих төвийг хамруулаагүй. Эрүүл, мэнд боловсрол, нийгэмд эргэн нэгтгэх үйл ажиллагаа болон орчин нөхцөл, ял эдлүүлэх процесс, хоол хүнс, албан хаагчдын асуудал ямар байгаа зэргээр олон асуудлуудыг судалсан....

Нэгэнт манай улс конвенцийг хүлээн зөвшөөрсөн учраас 2000 оноос хойш гарч буй бүх хууль тогтоомж нь эрүүдэн шүүлтээс ангид байх эрхийг баталгаажуулсан байх ёстой.Гэтэл үндсэндээ гурван төрлийн эрүү шүүлтийг хэлбэрийг олон улсад тодорхойлон тухайн төрлийн гэмт хэргүүдийг шалгаж шийдвэрлэж байгаа практик байдаг.. Үүнд сэтгэл санааны эрүү шүүлт, эмнэлгийн эрүү шүүлтийн асуудал, бие мах бодийн эрүү шүүлт ордог. ...

Эрүү шүүлтийн хамгийн том илрэл нь гэмт хэрэгт сэжиглэгдсэн бол шууд цагдан хоридог явдал. Хүний эрхийн үндэсний комисс, хүний эрхийн байгууллагууд энэ талаар их ярьдаг ч харамсалтай нь манай хуулийн байгууллагууд ноцтой зөрчлийг үргэлжлүүлэн явуулсаар байгаа.Төрийн эрүүдэн шүүлттэй тэмцэх нэг хүсэл зориг нь эрүү шүүлтэд өртсөн хүмүүсийн хохирлыг бодитойгоор шийдвэрлэх явдал.Хуулийн байгууллагын ажилтнуудын ажлыг дүгнэдэг шалг...

Мөрдөн байцаагч эрх мэдлээ хэтрүүлэх, хүнийг хилс хэрэгт санаатайгаар гүтгэх, хуурамчаар нотлох баримт бүрдүүлэх, харилцаанаас эхлээд эрүүдэн шүүлт хийдэг.Тамхины цог хүртэл яргын хэрэгсэл болдог. Эрүүдэн шүүлт нь өөрөө дотроо олон төрөлтэй. Хүнийг хэт хоолгүй, хэт хоолтой байлгах нь бас л нэг хэлбэр.Тухайн хүн буруутай, буруугүй эсэхээс үл хамааран хэнд ч эрүү шүүлт тулгаж болохгүй....

Эксперт Сэтгэгдэл
Ц.Амарсанаа Хуульч, Лектор

Энэ асуудал угтаа прокурорын дэргэдэх мөрдөн байцаах албанд байхад л хангалтай шийдэх боломжтой байсан. Одоо бол төрийн байгуулалтын асуудлаас хамаарч чиг үүргийг шилжүүлсэн байдаг. Миний бодлоор тухайн асуудал прокурорын чиг үүрэгт байх нь зөв зүйтэй зүйл байх. Чиг үүргийг хэсэгчилэн шилжүүлсэн тухайн асуудал цалгалдаж хүний эрх зөрчигдөж болзошгүй юм

2016.05.09