Д.Ганбат:Төр тухайн хүний амьд явах эрхийг хангах үүрэгтэй
УИХ-ын гишүүн, Хүний эрхийн дэд хорооны дарга Д.Ганбаттай цаг үеийн асуудлаар ярилцлаа.
-УИХ-ын гишүүд хорих байгууллагад хүний эрх зөрчигдөж байгаа талаар мэдээлэл өглөө. Олон нийтийн хувьд өндөр албан тушаалтан байсан учраас улстөрийн шоу хийж байна гэж шүүмжлэх хүмүүс байна. Таны хувьд ямар байр суурьтай байгаа вэ?
-Хувь хүнийх нь тухайд онцгойлон авч үзсэн асуудал гэж ойлгож болохгүй. Сүүлийн үеийн мэдээнээс харахад урьдчилан хорих төвд нас барсан анхны тохиолдол учраас анхаарал хандуулах нь зайлшгүй. Тухайн хүний гэм буруутай нь тогтоогдоогүй, баривчлагдан шалгагдаж байх үедээ нас барчихлаа шүү дээ. Энэ бол хүний эрхийг ноцтойгоор зөрчсөний илрэл. Яах вэ, олны мэдэж буйгаар өндөр албан тушаал эрхэлж, их хэмжээний мөнгөний хэрэгт сэжиглэгдэж байсан хүн учраас гэнэт анхаарал хандуулж байгаа мэтээр харагдаж байгаа байх. Ямар ч тохиолдолд төр тухайн хүний амьд явах эрхийг хангах үүрэгтэй байдаг. Хорих байгууллагад хүн нас барах нь төрийн хариуцлага сул байгаагийн нэг жишээ.
-Гэхдээ талийгаач А-гаас гадна он гарсаар дөрвөн хүн хоригдож байхдаа нас барсан. Тэд юунаас болов. Яагаад өмнө нь энэ тухай мэдээлдэггүй байсан юм бэ?
-Энэ тухай мэдээлэл нээлттэй байгаа. Сүүлийн 10 жилийн мэдээг харахад 210 хүн нас барсны 15 нь 2012 онд, 17 нь 2013 онд гэх мэдээлэл бий. Энэ хугацаанд хорих газруудад сүрьеэгээр 50, тархины цус харвалтаар 25 хүн нас барсан байдаг. Бидэнд ирүүлснээр он гарсаар жирийн дэглэмтэй 445 дугаар ангид хоригдогч иргэн Б, Булган аймгийн цагдан хорих байгууллагад ял эдэлж байсан иргэн С эмнэлэгт, чанга дэглэмтэй 425 дугаар ангид ял эдэлж Б гэгч нар зүрхний шигдээс өвчний улмаас нас барсан. Харин гадаадын иргэний хувьд бөөрний дутагдлаар өөд болсон.
-Малайзын иргэний хувьд бөөрний дутагдлаар нас барсан гэж байгаа. Энэ өвчин тодорхой цаг хугацааны дараа хүний амийг авч оддог. Гэтэл өвчний явцад тухайн хорих байгууллагын эмч нар яагаад эмчилгээ, үйлчилгээ үзүүлээгүй юм бол?
Хорих байгууллагад хүн нас барах нь төрийн хариуцлага сул байгаагийн нэг жишээ.
-Эмнэлгийн үйлчилгээний тухайд зөвхөн хорих ангиуд гэлтгүй энгийн эмнэлгүүд ч шаардлага хангахгүй байна гэдгийг хэн бүхэн мэдэж байгаа. Тэгэхээр цаашид цогц бодлого хэрэгжүүлэх шаардлагатай. Ер нь тухайн иргэн хорих ялаар шийтгүүлсэн бол анхаарал хандуулах, эмчлэх, сувилах нь хорих байгууллагын эмнэлгийн ажилтнуудын үүрэг. Малайзын иргэний тухайд эмнэлгийн ажилтнууд цаг алдсан тухай мэдээлэл ирсэн.
-ШШГЕГ-ынхан өөрсдөө хорих газруудаа Европод байхгүй нөхцөл сайтай хэмээдэг. Гэтэл хүний эрхийн чиглэлээр ажилладаг байгууллагууд эсрэгээрээ үнэлдэг. Энэ нь яг юутай холбоотой юм бэ?
-Мэдээж аль алиндаа байгаа. Хууль эрх зүйн орчин нь тааруухан байна гэж ойлгох хэрэгтэй. Хэний ч эрхийг хасахдаа зүгээр тасалгаанд суулгаж байгаад хорьчихдог. Одоо үүнээс татгалзах хэрэгтэй.
-Хэрэгт сэжигтнээр татан, хорьж цагддаг тохиолдол олон бий. Эрхээ хамгаалж чадахгүй иргэд үүнээс болж маш их хохирдог. Үүнийг хэрхэн яаж таслан зогсоох вэ?
-Монголын төр шүүхээр гэм буруутай нь тогтоогдоогүй хүнийг ганц хоног хорьсон бол хариуцлага хүлээдэг байх ёстой. Үндэслэлгүйгээр хоригдсон бол тухайн хугацаанд олох орлого, цалинг нь олгох тухай хуулийн заалт бий. Гэхдээ энэ нь 1990-ээд онд батлагдсан болохоор учир дутагдалтай. Иргэдийн хувьд хууль эрх зүйн мэдлэг дутуу эсвэл ноцтой асуудалд холбогдож магадгүй гэдэг утгаараа цаашид хүний эрхийнхээ дагуу хөөцөлдөхгүй орхигдуулчихдаг. Бид цаашид энэ хохирлыг өндрөөр тооцож, төр хариуцдаг болгуулна.
Өөрөөр хэлбэл төрийн буруутай үйл ажиллагаанаас болж хоригдсон, эрх чөлөө нь хязгаарлагдсан тохиолдол бүрт эхлээд төр хариуцлагаа хүлээж, дараа нь гэм буруутай төрийн албан хаагчтай хариуцлага тооцох механизмтай болгох хэрэгтэй. Үүнд Хүний эрхийн үндэсний комисс, энэ чиглэлээр үйл ажиллагаа явуулдаг иргэний нийгэм, төрийн бус байгууллагууд ч анхаарал хандуулж, хяналт тавих ёстой.
-Жил орчмын өмнө Хүний эрхийн дэд хорооны гишүүд хорих ангиудын нөхцөл байдалтай танилцаж, хүний эрх зөрчигдөж байгаа тухай мэдээлж байсан. Гэхдээ ямар нэгэн арга хэмжээ авсан уу. Эсвэл зүгээр л мэдээлэл өгөөд өнгөрсөн хэрэг үү?
-Бид тухайн үед шалгалтаар яваад тодорхой зөрчлүүдийг арилгах арга хэмжээнүүд авч, хэрэгжүүлсэн. Тухайлбал эмэгтэйчүүдийн хорих ангид ял эдэлж буй эмэгтэйчүүд хүүхэдтэйгээ байдаг байсан. Тухайн хүүхэд ялтан биш учраас эрх нь зөрчигдөж байгаа юм. Тиймээс үүрэг өгсний дагуу тус байгууллага хашааныхаа гадна талд тусгай байр гаргаж өгсөн.
Тухайн үед эмнэлгүүдээр ч явсан. Шаардлагатай тохиолдолд заавал хорихын гэхээс илүү гуравдугаар шатлалын эмнэлэгт үзүүлэх нөхцөлөөр хангаж өгөх тухай ярилцсан. Үүнийг ч хэрэгжүүлдэг болсон. Аливаа асуудлыг нэг бүрчлэн шийдвэрлээд явахад хууль зүйн орчин хамгийн чухал. Үүний тулд хууль, шүүхийн шинэтгэлийг хийж байгаа.
-Хорихын эмнэлгийн эмч нарын хувьд ямар хариуцлага тооцох боломжтой байдаг юм бэ.
Уг нь манай улс хүний эрхийг дээдэлдэг, хууль эрх зүйн хувьд Азидаа дээгүүрт бичигддэг.
-Энэ удаагийн хэргээс болж эмнэлгийн даргад эрүүгийн хэрэг үүсгэн шалгаж байгаа гэсэн мэдээлэл өгсөн. Түүнчлэн энэ тохиолдлын хувьд талийгаачийг хорих шийдвэр гаргасан хүмүүс хууль эрх зүйн хүрээндээ шийдвэр гаргасан эсэх, эрүүл мэндийнх нь талаар хэлээд байхад хүнд сурталтай хандсан албан тушаалтан гэм буруутай эсэх, хорих байгууллагын эмч, эмнэлгийн ажилтан хэн нэгний өгсөн үүргийн дагуу эмчилгээ үзүүлээгүй бол хэн хэн нь хуулийн дагуу хариуцлага хүлээнэ. Одоо дөнгөж шалгаж эхэлж байна. Шалгалтын дүнг хүний эрхийн байгууллагууд болон Хууль зүйн байнгын хороогоор нээлттэй хэлэлцэх ёстой.
-Гэм буруугүй хүнийг хорьдог арга барил хууль зүйн шинэтгэлийн хүрээнд байхгүй болох боломж бий юу?
-Боломжтой. Манай улсад одоо мөрдөгдөж байгаа хууль 2002 онд батлагдсан учраас өнөөгийн нийгэмд зөрчилдөж байна. Хүмүүсийн хэлдгээр шоронжсон хууль гэдэг шүү дээ. Бид Гэмт хэргийн тухай болон Зөрчлийн тухай хуулийн төслийг өргөн барьчихсан байгаа. Эдгээрийг батлагдсаны дараа нэлээд нарийн асуудлуудыг тодорхой болгоно. Дараа нь Гэмт хэргийг хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн төслийг өргөн барина. Энгийнээр тайлбарлахад торгууль, барьцаа, гэрийн хорио зэргээр асуудлыг шийдвэрлэх боломжуудыг ашиглахыг хичээнэ. Үлдсэн хоёр жилийн хугацаанд УИХ-аас Хууль зүйн байнгын хороо, Хууль зүйн яам, Засгийн газар дээрх хуулиудыг өөрчлөхийн төлөө ажиллана.
Уг нь манай улс хүний эрхийг дээдэлдэг, хууль эрх зүйн хувьд Азидаа дээгүүрт бичигддэг. Мөн 2010 оноос хойш УИХ, Засгийн газар НҮБ, Хүний эрхийн байгууллагын өмнө Хүний эрхийн байнгын хороотой болох амлалт авсан байдаг. Гэсэн ч одоог хүртэл энэ нь хэрэгжээгүй. Өнөөгийн үүсээд буй нөхцөл байдал энэ байнгын хороо зайлшгүй байх ёстой гэдгийг харууллаа. Нөгөөтэйгүүр манай улсын Хүний эрхийн комиссынхон өргөдөл гомдол гаргасан тохиолдолд л араас нь хөөж ажилладаг. Уг нь эрхээ хамгаалж чадахгүй иргэдэд туслалцаа үзүүлж, хамгаалах ёстой шүү дээ.