Н.Алтанхуяг тансаглалыг “тэвчих зардал” болголоо
Шинэчлэлийн Засгийн газар төсвийн шинэчлэлийг дараа жил гэж хойшлуулалгүй тодотголоос эхлүүлэхээр болжээ. Ерөнхий сайд Н.Алтанхуяг чуулганы нэгдсэн хуралдаанд өчигдөр мэдэгдэл хийж, энэ оны төсвийн зардлыг 814 тэрбум төгрөгөөр хасч буйгаа хэллээ. Тогтмол хурдтай өсч байсан төсвийн тэлэлтэд ийнхүү шинэчлэлийн Засгийн газар цэг хатгаж байгаа аж.
Ингэснээр төсвийн алдагдлыг ДНБ-ий хоёр хувьд барих боломжийг ч давхар бүрдүүллээ. Тодруулбал, төсвийн орлого 6.2, зарлага 6.6 их наяд төгрөг байхаар энэ оны төсвийг тодотгох гэж байна. Ингэснээр алдагдлын хэмжээг бууруулж, Төсвийн тогтвортой байдлын тухай хуульд заасан шалгуур үзүүлэлтийг хангаж байгаа юм. Төсвийн алдагдлыг ДНБ-ийн хоёр хувьд барих тухай Ерөнхий сайдын мэдэгдэл нэг талаас хуулийн шалгуурт нийцэж байгаа бол нөгөө талдаа Монголын талаар эерэг мессежийг дэлхий нийтэд өгч чадлаа.
Өөрөөр хэлбэл, Засгийн газар төсөвт шинэлэг менежментээр хандаж байгаагаа, урсгал зардлаа бууруулж буйгаа олон улсад харуулж чадлаа. Хэрэв алдагдал ДНБ-ий хоёр хувиас хэтэрсэн бол манай улсын зээлжих зэрэглэл буурч, хөрөнгө оруулалтын орчин одоогийнхоос ч дордох байв. Тиймээс л төсвийн шинэчлэлийг дараа гэж хойшлуулалгүй тодотголоос эхлүүлэхээр шийдсэн бололтой.
Сүүлийн жилүүдэд тогтмол өсч байсан төсвийн зардлыг ийнхүү хасч чадсан нь шинэчлэлийн Засгийн газрын шинэлэг, бас ухаалаг алхам болсон гэдгийг сөрөг хүчний гишүүд ч үгүйсгэхгүй байгаа. Гэвч тэвчиж болох зардал буюу шат шатны төсвийн захиран зарцуулагчдын тансаг зардлыг танасны төлөө Ерөнхий сайдыг зарим улстөрч, хурган дарга нар баалж эхэлсэн. Тансаг зардал гэдэгт нь агентлагийн дарга нарын жилд 2-3 удаа явдаг гадаад томилолтын зардал ч багтаж байгаа юм. Нөгөө талаас хурган дарга нарын тансаг зардлыг бууруулсныг олон нийт таашааж, дэмжиж байгаа билээ. Нэг үгээр хэлбэл, Ерөнхий сайд Н.Алтанхуягийн тансаглалыг “тэвчих зардал” болгосныг цөөнх болсон хурган дарга нар эсэргүүцэж, харин олонхи болсон иргэд дэмжиж байгаа юм.
Тодотголоор хасагдаж байгаа төсвийн урсгал болон хөрөнгө оруулалтын зардлын жагсаалтаас харахад “Яагаад өмнө нь ийм хэмнэлт хийж болоогүй юм бэ” гэсэн асуулт хүн бүхэнд төрөх байх. Жишээ нь, бид сургууль, цэцэрлэг, спорт заал, цэвэрлэх байгууламж, лаборатори гэхчилэн 102 барилга тус бүрт нь нэг буюу нийт 102 ширхэг зураг төсөл гаргаж барьдаг байжээ.
Шинэчлэлийн Засгийн газар төсөвтөө шинэ менежмент хэрэгжүүлснээр ирэх жилээс энэ мэт үрэлгэн зардлыг төсвөөс хуу авч хаяхаар болжээ.
Зөвхөн нэг барилгын зураг гаргах жишиг үнэ нь 100-200 сая төгрөг байдаг гээд бодохоор чамгүй их мөнгө байгаа биз. Шинэчлэлийн Засгийн газар төсөвтөө шинэ менежмент хэрэгжүүлснээр ирэх жилээс энэ мэт үрэлгэн зардлыг төсвөөс хуу авч хаяхаар болжээ. Нэг аймгийн гурван суманд нэг ижил Соёлын төв барихын тулд гурван зураг төсөв зохиодог байсныг болих юм байна.
Тухайлбал, ССАЖЯ-ны есөн төрлийн 15, ЭМЯ-ны найман төрлийн 13, Хөдөлмөрийн яамны есөн төрлийн ес, ҮХААЯ-ны 28 төрлийн 28, БХБЯ-ны хоёр төрлийн зургаа, БОНХЯ-ны долоон төрлийн долоон барилгыг нэг хэв загвар, ижил төсвөөр барихаар төлөвлөжээ. Гэхдээ энэ нь нэг хэвийн, яг адилхан барилга босно гэсэн үг биш. Барилгууд ерөнхий архитектурын хувьд адил байх ч юунд зориулж байгаагаасаа хамаараад интерьер, экстерьер нь өөр өөр байх боломжтой гэнэ.
Төсвийн шинэ менежментын бодлогын талаар цааш нь үргэлжлүүлье. Эрх баригчдын хэмнэлтийн бодлого нь их энгийн юм билээ. Засгийн газар төсвийн тодотголоор төсвийн урсгал зардлыг 234.3 тэрбум төгрөгийг танаж оруулж ирсэн.
Үүнийг Ерөнхий сайд Н.Алтанхуяг “Тэвчиж болох зардал” гэж томъёолсон. Түүгээр бол 2013 он дуусч, төсвийн шинэ жил эхлэхээс нааш төрийн яам, агентлагууд худалдаж авахаар төлөвлөөд байсан автомашин, сандал ширээгээ худалдаж авалгүй тэвчих юм байна. Нэгэнт автомашин худалдаж авахаа больсон учраас түүнд зарцуулахаар төлөвлөөд байсан шатахуун, сэлбэгийн зардлыг ч давхар хэмнэнэ гэсэн үг. Ингэж хэмнэсээр нэг агентлагаас дунджаар 300 орчим сая төгрөгийг буцааж татах боломж бүрдсэн байна. Ерөнхий сайдын “Тэвчих” зааварт “Өр тавихгүй байх” гэсэн нэмэлт тодотгол багтсан гэдгийг тодотгоё.
Юу гэхээр ирэх жилийн төсвөө барьцаалж, энэ жил өр тавихыг хориглосон хэрэг. Ингэснээр төрийн байгууллагуудын хооронд он дамжсан өрийн сүлжээ үүсдэг үзэгдлийг цэглэж байгаа аж. Түүнчлэн 2014 оноос Засгийн газар урсгал зардлаа санхүүжүүлэхдээ ач холбогдлоор нь эрэмбэлэхээр болжээ. Өөрөөр хэлбэл, хамгийн чухал гэсэн цалин, тэтгэвэр, тэтгэмжийн санхүүжилтийг хамгийн түрүүнд олгоно. Дараа нь, төрийн машиныг зогсолтгүй ажиллуулах нөхцөлийг хангаж өгдөг урсгал зардлууд, хамгийн сүүлд тоног төхөөрөмж, шинээр автомашин, сандал ширээ худалдаж авах, засвар үйлчилгээ гэсэн зардлууд эрэмбэлэгдэнэ.
Харин төсвийн хөрөнгийн оруулалтын зардлаас дараахь байдлаар хэмнэлт хийжээ. Үүнд, энэ оны наймдугаар сарын 23-ны байдлаар тендер нь шалгараагүй, шалгарсан ч гэрээ байгуулаагүй байгаа бүх хөрөнгө оруулалтын ажлыг цуцалсан байна. Ингэснээр 425.8 тэрбум тодотголоор хасагджээ. Гэхдээ энэ нь эдгээр тендерийг цуцалсан хэрэг биш, ирэх жилийн төсөв рүү шилжүүлсэн гэдгийг Ерөнхий сайд онцолж байв. Үүнээс гадна төсвийн шинэчлэлийн бодлогын хүрээнд тендер шалгаруулалтын асуудлыг нэлээд цэгцэлж байгаа бололтой. Төрийн байгууллагууд тендер шалгаруулалтад оролцож байгаа компаниудын хүн хүчний нөөц, техникийн боломжийг харгалзаж үзэхгүйгээр зөвхөн хямд үнийн санал тавьсан компанийг шалгаруулдаг.
Барилга дээр жишээ авахад анх төсөвт суусан хэмжээнээсээ нэмэгдсэн зардлын хэмжээ л гэхэд 272 тэрбум төгрөг болж байгаа аж. Энэ мөнгөөр 123 бага сургууль, цэцэрлэг босгоход хүрэлцэнэ
Шалгарсан компаниуд нь явцын дунд үнийн дүнгээ өсгөдөг гаж үзэгдлийг зогсоох гэнэ. Барилга дээр жишээ авахад анх төсөвт суусан хэмжээнээсээ нэмэгдсэн зардлын хэмжээ л гэхэд 272 тэрбум төгрөг болж байгаа аж. Энэ мөнгөөр 123 бага сургууль, цэцэрлэг босгоход хүрэлцэнэ гээд бодохоор ямархуу хэмжээний үрэлгэн зардлыг танаж чадсан нь ойлгомжтой асуудал. Жишээлбэл, Дархан-Уул аймгийн спорт цогцолборыг анх 11 тэрбум төгрөгөөр босгохоор төлөвлөсөн ч явцын дунд 21 тэрбум төгрөг болж зардал нь нэг дахин өсчээ. Мөн Хэнтий аймгийн Хан-Хэнтий чуулгын барилга, Найрамдал зуслангийн Усан спортын цогцолбор, Говийн бүсийн эмчилгээ оношлогооны төв, Завханы хөгжимт драмын театрын барилгын өртөг 2-3 дахин өссөн гэсэн муу үзүүлэлтээр тэргүүлж байгаа юм.
Эд бүгдээс харахад “Төр л хамгийн муу менежмент” хийдэг гэсэн онол үеэ өнгөрөөж ч байгаа юм шиг санагдана. Ямартай ч шинэчлэлийн Засгийн газрын оруулж ирсэн төсвийн тодотгол олон нийтийн хүлээж байснаас ч эерэг үзүүлэлтийг харуулж чадлаа. Энэ нь ирэх оны төсөв ч менежмент сайтай болох нь гэсэн хүлээлтийг үүсгээд байна.